Piše: Sanja Ćirović
Kada Marina Matić i Ivana Solunac dođu u neku firmu, ne dolaze da drže motivacione govore ili prepričavaju teorije iz priručnika. Njihov posao nije da “urade trening”, već da pokrenu stvarnu promenu – iznutra. One ne dolaze da menadžerima pričaju kako da vode tim, već da ih nauče da slušaju, osećaju i prepoznaju ljude sa kojima svakodnevno sede za istim stolom. To je Lotse. To je njihova misija. I funkcioniše.
Prvo je postojala hemija, onda je došao “Lotse”
Pre nego što su zajedno osnovale konsultantsku kuću “Lotse”, Ivana Solunac je bila CEO, a Marina Matić HR menadžer. Njihova saradnja je od prvog dana funkcionisala bez zastoja. Bila je brza, praktična, konkretna. „Mi smo znale da se stvari ne rešavaju čekanjem, nego delovanjem. I to nas je spojilo“, kaže Marina. Posle pauze u karijerama, ponovo su se susrele, ovaj put kao najbolje prijateljice, kume i poslovne partnerke.
Tri godine kasnije, “Lotse” je tu da firmama pomogne da ne izgube ono najvrednije – ljude. Ne kao spoljni eksperti, već kao neko kome ljudi u timu stvarno mogu da veruju.

Ljudi nisu resursi. Ljudi su srce svega.
U centru svega što rade, nije metod, nije struktura, nije proces, već ljudi. „Rezultat ne dolazi ako ljudi nisu dobro. Ako se ne poznaju, ne sarađuju, ne osećaju da su deo nečega“, kaže Marina. Zato nijedna njihova radionica nije ista, čak ni kod istog klijenta.
Svaka se gradi od nule, u zavisnosti od tima, atmosfere i trenutka. „Nije poenta da mi donesemo gotov proizvod, već da napravimo prostor u kojem će ljudi moći da se povežu. Da se nešto zaista pomeri.“
I najčešće, pomeri se. Prvo se vidi u načinu na koji tim komunicira, kako se menja ton, tempo, razumevanje. A onda se vrlo brzo to pretvori u rezultate.
“Unosimo jednu dozu opuštenosti, humora, zabave, kroz jedan ozbiljan rad i smatramo da jedino može da se dođe do rezultata”, kaže Marina.

Lider koji ne oseća, ne vodi
„Lider treba da zna svoj tim, ali još važnije, da ga oseća“, ističe Marina. Zato njih dve i rade sa liderima na oba nivoa. Sa jedne strane je analiza i razumevanje, a sa druge empatija i povezivanje.
Bez toga, liderstvo ostaje formalno. A takvo liderstvo retko pokreće išta.

HR koji zna gde ide
Ivana objašnjava da HR funkcija u firmama ne može više biti administracija. „To je danas osnovna higijena. Ako ne znaš da povežeš razvoj ljudi sa strategijom firme, nećeš se razvijati, ma koliko dobar proizvod imao.“
“Lotse” pomaže firmama da organizuju svoj HR, bilo da se kreće od nule, bilo da već postoji, ali traži podršku. I uvek se radi po meri, bez univerzalnih rešenja.
Transformacija bez poziranja
Transformacija je popularna reč i često zloupotrebljena. “Transformacija je promena, koja je, ako se dobro i kvalitetno radi, sistemski planirana, sistemski vođena i sistemski komunicirana i to su neki ključni elementi da bi ona zapravo bila uspešna, kaže Ivana.
GENfusion: Kada se generacije konačno razumeju

Jedan od najzapaženijih Lotse programa zove se GENfusion i bavi se međugeneracijskom saradnjom. U firmama gde istovremeno rade pripadnici pet generacija, komunikacija često zapinje. Tu nastupa Lotse.
“Ako to ne profunkcioniše danas, kada prvi put u biznis okruženju radi pet generacija, mislim da nećemo moći da nastavimo napred kao biznis zajednica.”
Ideja za GENfusion nastala je iz prakse. “Šta god da smo radili i gde god da smo radili, ne može da se ne primeti jedan “subtitle” koji ide i koji kaže da sve to super nego kako ćemo mi svi zajedno, jer nekako se ne razumemo”,objašnjava Marina.
Šta ljudi otkriju o sebi kroz međugeneracijsku saradnju? “Otkriju svašta”, smeje se Marina. “Možda najdominantnije što otkrijemo i o sebi i o drugima je da i mi sami i drugi oko nas imamo predrasude jer smo ljudi i naravno da ih imamo.”
Ali otkrivaju i ono što je još bitnije: “način kako da ih prevaziđemo i kako da iz tih predrasuda izlazimo, a ulazimo u jedan konstruktivan i lep odnos koji donosi sutra nešto što je dobro, a to je dobar osećaj na poslu, motivaciju da budem deo tog tima.”

Male promene, veliki pomaci
Jedna od najzanimljivijih situacija bila je kada su se dve konkurentske firme spojile u jednu. “Neka prva mala intervencija koju smo mi zapravo učinili jeste da smo pomogli da se oni promešaju kako sede. Zvuči kao sitnica u stvari donosi mnogo”, priča Ivana.
Zatim su napravili zajednički događaj gde su se prvi put suštinski upoznali, iako su već tri meseca sedeli u istom prostoru. “Kad smo izašli sa te radionice ono što smo Marina i ja sa strane mogli da vidimo jeste da ljudi zajedno da oni razgovaraju. To je mala stvar, sitna intervencija koja je zapravo otvorila put ka tome da oni zaista danas jesu jedna kompanija koja je vrlo uspešna.”

Ne obećavamo profit, gradimo rast
Na pitanje kako firme mogu da profitiraju zahvaljujući Lotse programima, Marina uz osmeh kaže: “Mi nismo konsultantska kuća koja će bilo kome obećati u oblasti razvoja ljudi i organizacije nikakvu uštedu ili neki kratkoročni profit”. Mi zapravo radimo stvari koje kompanijama donose rezultat na srednji i duži rok i svako ko obeća u našoj industriji bilo kakav kratkoročni rezultat… ja recimo ne bih se mnogo uzdala u takva obećanja.”, jasna je Marina.

Zašto im ljudi veruju
Zato što ih ne tretiraju kao broj. Zato što ne nastupaju iz pozicije moći. Zato što su tu zbog ljudi, ne zbog prezentacije. „Gradimo poverenje. I kad to osetite u firmi, otvara se prostor za sve drugo“, kaže Ivana.
Neslaganja su deo formule
Da li se dešava da se Marina i Ivana ne slažu? “Dešavalo se, dešava se i dešavaće se”, smeje se Ivana. “Zapravo samo tako Marina i ja vidimo jedan zdrav partnerski odnos i jedan prostor za rast ne dve kao individue našeg partnerstva i našeg biznisa.”
“Ja zapravo smatram da je naš biznis nastao iz jedne intenzivne povezanosti i da opstaje i razvija se kvalitetno zahvaljujući i intenzivnoj različitosti koju nas dve donosimo”, zaključuje Ivana.

Njihova formula je jednostavna: “Nas dve inače imamo vrlo često totalno različita mišljenja koja na kraju dana nekad dođu do nekog srednjeg nekada prevlada Ivanino, nekad moje mišljenje, ali mi uvek polazimo iz ugla. Nije bitno ko šta misli, bitno je šta je u suštini toga i šta je to za naš biznis i za našeg klijenta koji je nama glavni”, zaključuje Marina.
Zahvaljujemo se restoranu Miraž na prostoru za snimanje ovog razgovora.